اوراق بدهی ابزار مناسب پوشش ریسک در شرایط تلاطم بازار/ سود 30 درصدی اوراق بدهی ضربه گیر بازار پرتلاطم

باتوجه به اینکه در سال های اخیر ابزارهای مبتنی بر بدهی در بازار سرمایه تا حدودی متنوع شده و به جز بازیگران اصلی این بازار (بانک ها، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد)، در سال های اخیر صندوق های سرمایه گذاری بخصوص صندوق های درآمد ثابت و اشخاص حقیقی و حقوقی نیز به این بازار توجه دارند.

به گزارش تحریریه، باتوجه به اینکه در سال های اخیر ابزارهای مبتنی بر بدهی در بازار سرمایه تا حدودی متنوع شده و به جز بازیگران اصلی این بازار (بانک ها، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد)، در سال های اخیر صندوق های سرمایه گذاری بخصوص صندوق های درآمد ثابت و اشخاص حقیقی و حقوقی نیز به این بازار توجه ویژه ای دارند سایت تحریریه بر آن است که به صورت هفتگی به بررسی و تحلیل مهمترین رخدادها و عوامل تاثیر گذار بر این بازار بپردازد.

در هفته 14 تا 18 مهرماه 1403 صندوق ها حدود 18 هزار میلیارد تومان و اشخاص بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان از اوراق مالی اخزا و آراد و سایر اوراق بدهی های عرضه شده را خریداری نمودند در همین بازه زمانی صندوق ها حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان و اشخاص حدود 5 هزار و 300 میلیارد تومان اوراق در این بازار به فروش رساندند. به جز اشخاص حقیقی و حقوقی که در بازار حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان اوراق مازاد بر تقاضا، عرضه نمودند بقیه بازیگران بازار مازاد تقاضا بر عرضه اوراق داشتند.

حجم دو برابری تقاضا نسبت به عرضه اوراق بدهی توسط صندوق ها در هفته ای که بازار سهام در وضعیت ریسک های سیاسی و منطقه ای ناشی از درگیری های اسراییل و پاسخ ایران قرار داشت تا حدود زیادی طبیعی می باشد در چنین شرایطی ابزارهای مالی بسیارکم ریسک همچون اوراق بدهی پس از طلا و ارز برای سرمایه گذاران ریسک گریز بسیار جذاب می باشد.

بازده اکثر اوراق مالی منتشر شده تا سررسید با توجه به محاسبات حدود 30 و بیش از 30 درصد می باشد که با توجه به نرخ سود کمتر سپرده های بانکی، تا حدودی خریداران اوراق را ترغیب می نماید البته نباید از نظر دور داشت که اوراق خزانه برخلاف سپرده های بانکی فاقد سود ماهانه بوده و سود آن در زمان سررسید و فروش به قیمت اسمی محقق خواهد شد.

با توجه به اینکه بازار سهام همچنان در انتظار ثبات سیاسی و فروکش نمودن بحران های منطقه ای بوده و افزایش تقاضا و رونق آن در آینده نزدیک قابل پیش بینی نمی باشد به نظر می رسد که تقاضا برای اوراق بدهی همچنان یکی از گزینه های اصلی پوشش ریسک برای سرمایه گذاران شخصی و نهادی باشد. ازسوی دیگر چشم انداز تورمی موجود همچنان از بالا ماندن نرخ تورم برای سال آینده حکایت می‌کند لذا تبدیل بخشی از پرتفوی دارایی ها و خرید و نگهداری اوراق بدون ریسک همچون اسناد خزانه یا اوراق مرابحه دولت و شرکتها در راستای مدیریت ریسک اقدامی عقلایی به شمار می رود.

هم اکنون در بازار فرابورس 7 نوع اوراق خزانه اسلامی شامل اخزا با نمادهای( اخزا001، اخزا002، اخزا006، اخزا007، اخزا008، اخزا009، اخزا010 و اخزا106) که تا پایان سال جاری سررسید می شوند، مورد معامله قرار می گیرند محاسبات نشان می دهدکه این اوراق به طور میانگین ماهانه حدود 2.4 درصد سود نصیب خریداران خواهند نمود.

در هفته گذشته بیش از 18 هزار و 800 میلیارد تومان اوراق مرابحه عام به فروش رسید و در هفته جاری نیز 21 هزار و 600 میلیارد تومان اوراق مرابحه عام با نرخ سود اسمی 23 درصد و نرخ سود موثر 27 تا 28 درصد با سررسید دی ماه 1404، تیرماه 1405 و مردادماه 1406 به فروش می رسد.

در هفته گذشته نرخ بازار بین بانکی از 23.73 درصد به 23.68 درصد رسید و 5 صدم درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشت، اما نسبت به ماه گذشته تغییری نداشت.

پایان/

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =